Incident de múltiples víctimes i triatge prehospitalari. Preparats?

imv accident avió

  • Maig  2011 ⇒ Terratrèmol a Lorca (Múrcia) → 9 morts i 350 ferits
  • Juliol 2013 ⇒ Accident TAV de Galícia → 80 morts i 90 ferits
  • Nove 2015 ⇒ Atemptat a París → 137 morts i 415 ferits
  • Març  2015 ⇒ Accident aeri Germanwings → 150 morts
  • Juliol 2016 ⇒ Atemptat a Niça → 86 morts i 458 ferits
  • Març  2016 ⇒ Accident autocar Freginals (Montsià) → 13 morts
  • Agost 2016 ⇒ Terratrèmol a Renzi (Itàlia) → 290 morts i 365 ferits
  • Juny  2017 ⇒ Incendi edifici Londres → 79 morts i 70 ferits
  • Juny  2017 ⇒ Atemptat a Londres → 11 morts i 48 ferits
  • Juliol 2017 ⇒ Accident tren Barcelona → 56 ferits (3 greus)

Aquests són exemples recents d’incidents de múltiples víctimes (IMV), i només considerant els més recents i propers al nostre entorn. Com podeu intuir amb els números, totes són situacions de gran impacte sanitari i desbordant complexitat operativa. I per afegir-hi complexitat, són situacions tan poc freqüents, però no tan improbables, que no permeten un aprenentatge professional basat en l’experiència real i personal. Si mai tens un rol destacat en un IMV (K1, K2, K3, …), probablement sigui la primera experiència real, i la última, que visquis com a professional sanitari.

Es contemplen dos tipus de situacions d’emergències sanitàries col·lectives, els accidents o incidents de múltiples víctimes (IMV) i les catàstrofes. En els IMV, tot i que hi ha una desproporció inicial entre els recursos i les víctimes, es pot donar una resposta assistencial en un temps raonable amb els recursos disponibles. En una catàstrofe hi ha una desproporció entre les necessitats plantejades i els mitjans assistencials disponibles, generant la necessitat d’utilitzar recursos externs.

Segons el PROCICAT, els IMV es classifiquen en:

NIVELL I

  • Incident amb 6 víctimes greus o categoritzades com d’atenció immediata (vermells) o 10 de qualsevol altre categoria.
  • Situacions de risc col·lectiu que determini el Cap de Guàrdia del SEM.

NIVELL II

  • Incident amb 10 víctimes greus categoritzades com d’atenció immediata (vermells) o de 10 a 100 víctimes de qualsevol altre categoria.
  • Situacions de risc col·lectiu que determini el Cap de Guàrdia del SEM.

NIVELL III-IV

  • Incident amb 100 víctimes greus o categoritzades com d’atenció immediata (vermells) o de més de 1000 víctimes de qualsevol altre categoria.
  • Situacions de risc col·lectiu que determini el Cap de Guàrdia del SEM.

Les característiques fonamentals de l’atenció en IMV i catàstrofes són:

  • Atenció  esglaonada: fase d’alerta, fase d’alarma i fase d’execució
  • Triatge de víctimes (bàsic i avançat)
  • Priorització del benefici col·lectiu vs l’individual
  • Flux d’afectats (nòries/rodes)
  • Estandardització i la simplificació d’actuacions

En el cas de Catalunya, el pla PROCICAT contempla  l’Àrea Sanitària com a estructura situada a prop del sinistre però en zona segura. És en aquesta zona on els membres de l’equip sanitari desenvoluparan les següents funcions:

  • Triatge i atenció sanitària dels ferits: Mitjançant una classificació del les víctimes  en funció de la seva gravetat i amb una primera intervenció sanitària.
  • Organització i distribució dels ferits cap als diferents centres sanitaris en funció de la seva gravetat.

Un pilar fonamental en l’organització de la resposta és el triatge prehospitalari ja que l’aplicació d’un triatge és l’única forma reconeguda per minimitzar la morbi-mortalitat en situacions amb moltes víctimes i recursos limitats. Aquest triatge ha de permetre assignar una prioritat als ferits per a la seva posterior assistència i trasllat al centre més adequat. Els dos sistemes de triatge adoptats en el nostre entorn són l’START, com a triatge bàsic, i el META®, con a triatge avançat.

Seguint amb la vocació del projecte Urgem, en aquest apunt pretenem transmetre els coneixements que varem aprendre en el curs “Incidents de múltiples víctimes i triatge prehospitalari” que es va organitzar a l’Hospital de Figueres el passat mes de juny. Les organitzadores del curs, María Torre Barón i Aurora Fontova Almató, metgessa i infermera del servei d’urgències, ens ofereixen el material docent entregat als alumnes del curs per tal de que nosaltres en fem difusió. Moltes gràcies.

Download (PDF, Unknown)

Xavier Basurto  –  urgem@urgem.cat  –

butlletí electrònic Urgem

Si vols rebre notificacions sobre els nous apunts que publiquem al blog, subscriu-te al butlletí electrònic Urgem

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Pràctica clínica i etiquetada amb , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *